REKLAMA

REKLAMA

Podsumowanie programu mPotęga

Autor: Admin Admin

Nauka | Poniedziałek, 29 gru 2014 11:14

Uczniowie klasy Ib Gimnazjum nr 2 im. Obrońców Westerplatte w Wyszkowie realizują eksperyment pedagogiczny „Odkrywamy matematykę. Odkrywamy fizykę” pod patronatem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, zgłoszony do Ministra Edukacji Narodowej. W I semestrze roku szkolnego 2014/2015 pozyskaliśmy dofinansowanie w postaci grantu w konkursie „mPotęga” organizowanym przez Fundację mBanku, którego partnerem jest Fundacja Dobra Sieć. 

Nauka

Myślą przewodnią projektu „Odkrywamy matematykę” było rozbudzenie ciekawości badawczej, pozytywne nastawienie i zwiększenie zainteresowania matematyką, rozwijanie umiejętności stawiania hipotez i ich sprawdzania poprzez eksperymentowanie oraz podniesienie wyników egzaminów. Naukę uatrakcyjniały projekty edukacyjne: Wielcy matematycy, Sito Eratostenesa, Systemy liczenia, Ciąg Fibonacciego , gry, zabawy i doświadczenia. Wszystkie formy aktywności realizowaliśmy raz w tygodniu na zajęciach pozalekcyjnych. Stworzyliśmy własne gry matematyczne, za pomocą których utrwalaliśmy poznaną wiedzę i ćwiczyliśmy umiejętności. MPotęgowcy wzięli udział w zajęciach Koła Młodych Odkrywców Matematołek. Zorganizowaliśmy pokaz gier matematycznych i eksperymentów dla uczniów i rodziców. Uczniowie uczestniczyli w wycieczkach edukacyjnych. Prezentujemy swoje osiągnięcia na facebooku „Odkrywamy matematykę”. Bierzemy udział w konkursach matematycznych: Kuratoryjny Konkurs Matematyczny, Multitest, Alfik, Pangea, Matematyka Innego Wymiaru, Maraton Matematyczny, Olimpiada Matematyczna Gimnazjalistów. Korzystamy z platformy internetowej Wsipnet, e-podręczników i multibooków. A przed wszystkim uczymy się bawiąc.

A co dokładnie robiliśmy? Śpiewając i tańcząc zaprezentowaliśmy się na uroczystym Ślubowaniu. Oto nasza piosenka: Wyszkowska w żyłach płynie krew, Dodaj, odejmij, pomnóż, dziel

Zasady matmy dobrze znam, Jak chcecie to opowiem wam

Dodaj, potęguj, oblicz moc, Posiedzisz nad tym całą noc

Nad ranem pustkę w głowie masz, I smutną niewyspaną twarz

Będzie! Będzie liczenie! Będzie się działo!

I znowu kredy będzie mało. Będzie głośno, będzie radośnie

Znów przeliczymy razem całą noc - Angelika i Rafał

Naszymi atrybutami stały się figury przestrzenne, ale także ananas (związany z ciągiem Fibonacciego) oraz „majtki Pitagorasa”, w których wystąpił Szymon.

 

Matematyczna wycieczka rowerowa

23 września 2014 roku uczestniczyliśmy w matematycznej wycieczce rowerowej. Pomimo deszczowej pogody gościliśmy w siedzibie Koła Łowieckiego „Lis” w Wyszkowie.  Spotkaliśmy się z myśliwymi, a w szczególności rozegraliśmy turniej matematyczny pomiędzy klasą Ib i II b. Na wcześniejszych zajęciach przygotowaliśmy specjalne pakiety zadań, nad którymi musieliśmy trochę pogłówkować. Po emocjonujących zmaganiach z „Królową nauk” bawiliśmy się przy wspólnym ognisku.

„Nasza matematyczno- rowerowa wycieczka, To nie była ze szkoły ucieczka!

To nauka oraz zabawa, Zamiast ławek - zielona trawa.

Łamigłówki i zagadki rozwiązywaliśmy Pożytecznie i wesoło czas spędziliśmy.” - Olga

Wycieczki do pobliskiego Banku Pekao S.A. w Wyszkowie i do Instytutu Fizyki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie na warsztaty KMO z kosmonautyki i pokaz doświadczeń z elektrostatyki (28 października 2014r., 26 listopada 2014r.).

Warsztaty matematyczne prowadzone przez studentów i pracowników naukowych UKSW w Warszawie Wydziału Matematyczno Przyrodniczego. Szkoły Nauk Ścisłych (15 grudnia 2014r.). Warsztaty prowadzili: dr Krzysztof Leśniewski i studenci matematyki: Monika Warda, Katarzyna Pszczółkowska, Anna Jodłowska i Krzysztof Serek z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Szkoły Nauk Ścisłych. Uczniowie nauczyli się wykonywać działania arytmetyczne na kalkulatorze wykorzystując różne możliwości pamięci: M+, M-, MR, MC, AC, CE. Wcale to nie jest takie proste, ale nasi mPotęgowcy i z tym problemem sobie poradzili. Kolejny warsztat to konkurs „Jeden z dziesięciu”, podczas którego uczniowie pracując w grupach przeżyli wieli emocji. Matematyczne konkurencje były zróżnicowane pod względem trudności, więc trochę szczęścia się przydało. Jednak wszystkie drużyny dostały się do ścisłego finału. Prowadzące studentki były pod wielkim wrażeniem wiedzy uczniów. Słodkie upominki otrzymali wszyscy zwycięzcy. Niestety po wielkich konkursowych emocjach, przyszedł czas na trudniejsze matematyczne zagadnienia i potyczki z teorią gier, a przede wszystkim z Dylematem więźnia. Wspólnie zastanawialiśmy się nad możliwymi sposobami postępowania graczy, czyli różnymi strategiami gier. Wkrótce, te i inne zagadnienia będziemy kontynuować podczas wizyty na UKSW, Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym w Warszawie, gdyż jest to jednostka naukowa, pod opieką której realizowany jest eksperyment pedagogiczny ”Odkrywamy matematykę. Odkrywamy fizykę” w tej klasie.

Lekcje finansów Fundacji Bakcyl. 18 listopada 2014r. mieliśmy przyjemność brać udział w ciekawej lekcji finansów „Twoje pieniądze” w ramach projektu Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży, realizowanego przez Warszawski Instytut Bankowości z Narodowym Bankiem Polskim. Lekcję prowadziła wolontariuszka pani Jolanta Ciskowska. Przypomnieliśmy sobie czym są podatki, lokaty, budżet, skąd się biorą pieniądze? Mówiliśmy o wydatkach i dochodach, a dzięki ćwiczeniom nauczyliśmy się jak gospodarować własnym budżetem, graliśmy w Miliarderów. Czekamy na 3 kolejne lekcje z niecierpliwością.

Zajęcia pozalekcyjne mPotęga, na których odkrywaliśmy matematykę i przekonaliśmy się, że nie musi być nudna…, że „w matematyce nie ma drogi specjalnej dla królów”. Najpierw graliśmy w gry matematyczne (wojna procentów), logiczne (zagadka Einsteina, samotnik, patyczki), a potem grupowo tworzyliśmy własne. Oglądaliśmy filmy matematyczne z udziałem pracowników naukowych wyższych uczelni. Zastanawialiśmy się, po co nam matematyka, na czym polega praca matematyka oraz jak się układa wzory na chodnikach? Poznaliśmy jednostronną kartkę czyli wstęgę Mobiusa, składaliśmy wielokąty foremne z papieru, dyskutowaliśmy o problemie mostów królewieckich, wykonaliśmy kwadraty z kół oraz zbudowaliśmy parkietaże o różnych kodach z wykorzystaniem figur płaskich Polydron, zakupionych w ramach grantu.

Eksperymenty Klubu Młodego Odkrywcy Matematołek pod patronatem CNK Kopernik. Wykonywaliśmy doświadczenia na zajęciach, a później zaprosiliśmy społeczność szkolną , swoich rodziców i szóstoklasistów z SP1 i SP2 na pokazy. Śmiechu podczas wykonywania doświadczeń było bardzo dużo. Każdy mógł samodzielnie przeprowadzić doświadczenie na podstawie przygotowanych kart pracy, postawić hipotezę i ją zweryfikować, a w szczególności dobrze się bawić. Przygotowaliśmy następujące doświadczenia: kolorowy wulkan, eksperyment z zapałkami, lampka Lava, bakterie chemiczne, chemiczne jojo, ciecz nienewtonowska, zaczarowana woda, sztuczka z atramentem, jodynowy zegar, pływająca kula oleju, sok pomarańczowy +woda = czarna substancja?, samopompujący się balonik, wulkan, stożek antygrawitacyjny, zabawy z jednostronną kartką. Uczniom szkół podstawowych zaproponowaliśmy gry matematyczne: domino, grę w wojnę, grę planszową, samotnika i potyczki z patyczkami (również on-line), warcaby matematyczne. Wszyscy mogli obejrzeć wystawę opisującą naszą działalność podczas I semestru w ramach programu mPotęga. Zaprezentowaliśmy tam przygotowane gry, zdjęcia i filmy. Wszystkie materiały na płytach CD zostały przekazane nauczycielom matematyki z innych szkół.

Eksperyment pedagogiczny wprowadza nowatorskie treści do standardowego programu. Projekt eksperymentu „Odkrywamy matematykę. Odkrywamy fizykę” został pozytywnie zaopiniowany przez Mazowieckie Kuratorium Oświaty oraz otrzymał zgodę Ministra Edukacji Narodowej. Warunkiem przeprowadzenia eksperymentu w danej szkole jest współpraca z jednostką naukową. Gimnazjum nr 2 nawiązało współpracę z Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie Wydział Matematyczno – Przyrodniczy. Autorami projektu eksperymentu są nauczycielki gimnazjum Jolanta Sarnacka i Jadwiga Gerek. Eksperyment zakłada podniesienie skuteczności kształcenia uczniów w Gimnazjum nr 2 w zakresie nauk ścisłych. Szczegółowo zaplanowano rozszerzenie treści nauczania w zakresie matematyki i fizyki. Zajęcia edukacyjne będą prowadzone przy udziale kadry naukowej UKSW w Warszawie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Klasa Ib z wychowawczynią Projekt dofinansowała fundacja mBanku

REKLAMA

Tagi.


Komentarze (0).

REKLAMA

Brak komentarzy

Zostaw komentarz.

REKLAMA

Polecane firmy.

Usługi specjalistyczne
Pracownia Geodezyjna GRAF

3 Maja 5a/2 07-200 Wyszków

[email protected]

501 593 357

www.pggraf.pl

Ubezpieczenia
Multiagencja Ubezpieczeniowa - JANINA NOGA

ul. Pułtuska 133/10 07-200 Wyszków

[email protected]

608 554 520, 29 743 34 01

www.ubezpieczeniawyszkow.pl

REKLAMA

Najnowsze komentarze.

REKLAMA

Nadchodzące wydarzenia.

REKLAMA

Okazje.

REKLAMA