„Dzień dobry, jestem pracownikiem banku! Czy składała Pani wniosek o kredyt? Ktoś próbował zaciągnąć zobowiązanie na Twoje dane, ale zdążyliśmy to zablokować. Proszę tylko postępować zgodnie z moimi instrukcjami…” - jeśli odbierzemy taki telefon, natychmiast powinna zapalić się nam czerwona lampka. To jeden z najczęściej stosowanych obecnie schematów oszustw telefonicznych. Przestępcy, podszywając się pod pracowników banków potrafią w chwilę okraść nas z dorobku życia, nie wychodząc nawet z domu.
Tak właśnie stało się z 33-letnią mieszkanką Wyszkowa, która padła ofiarą tego typu przestępstwa. Kobieta pod wpływem manipulacji uwierzyła, że tylko współpracując z „konsultantem bankowym” uratuje swoje pieniądze. Zgodnie z instrukcjami oszusta, udała się do banku, wzięła kredyt na kwotę 150 tys. zł, a następnie zaczęła wpłacać środki w jednym z wpłatomatów na terenie Wyszkowa, przekazując je poprzez kody BLIK. Na szczęście dzięki czujności członka rodziny, który wezwał Policję oraz błyskawicznej reakcji wyszkowskich funkcjonariuszy, kobieta nie przekazała oszustowi całej kwoty. Niestety zdążyła stracić ponad 30 tys. zł.
Jak działają oszuści?
Mechanizm zawsze opiera się na wywołaniu silnych emocji. Zdezorientowana osoba zaczyna działać impulsywnie, wierząc, że rozmawia z prawdziwym pracownikiem banku.
Schemat działania przestępców krok po kroku:
1. Wzbudzenie strachu - oszust informuje o próbie wyłudzenia kredytu lub ataku na konto.
2. Zbudowanie zaufania - zadaje pytania dotyczące bezpieczeństwa, np. o otwieranie nieznanych linków, odbieranie niepokojących telefonów czy kradzież danych.
3. Budowanie autorytetu - zapewnia, że sprawa jest poważna i zajmuje się nią dział bezpieczeństwa bankowego oraz organy ścigania.
4. Manipulacja - nakłania do zalogowania się do bankowości internetowej i wykonywania poleceń.
5. Wyłudzenie informacji - ofiara sama informuje o zdolności kredytowej i dostępnych ofertach.
6. Finalizacja oszustwa - ofiara udaje się do banku zaciąga kredyt i przekazuje środki, myśląc, że „zabezpiecza” swoje pieniądze.
Jak się chronić?
Nie ufaj! Prawdziwy pracownik banku nie poprosi Cię o zaciąganie kredytu ani wykonywanie przelewów.
Nie działaj pod presją - oszuści bazują na emocjach. Zawsze zatrzymaj się, przemyśl sytuację, skontaktuj się z bliskimi.
Sprawdzaj! Rozłącz się i samodzielnie zadzwoń na oficjalną infolinię swojego banku lub udaj się do najbliższej placówki.
Nie podawaj danych do logowania - loginów, haseł, kodów SMS czy BLIK.
Reaguj! Jeśli podejrzewasz oszustwo, natychmiast skontaktuj się z policją.
Pamiętaj! Każdy z nas może być celem oszustów, ale świadomość i czujność pozwalają uniknąć strat. Zanim uwierzysz w dramatyczną historię „konsultanta bankowego”, rozłącz się i sprawdź co się dzieje u źródła, dzwoniąc na znany tobie numer do banku lub poprzez udanie się najbliższej placówki.
Źródło: KPP Wyszków