Rada Miejska uchwaliła nowy regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wyszków oraz znowelizowała uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów (obydwa dokumenty załączamy do pobrania pod artykułem - red.). Nowe przepisy wejdą w życie 1 sierpnia.
PSZOK to nie luksus
Niektóre zmiany są znaczące. Większość z nich dotyczy zasad funkcjonowania Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK).
- Musimy zmienić myślenie o PSZOK. To nie ma być luksus, tylko miejsce, które powinno być traktowane awaryjnie - uważa radny Paweł Zawadzki.
Zmiana podejścia jest tym bardziej zasadna, że za odpady przyjmowane w PSZOK gmina płaci operatorowi dużo więcej (1.600 zł za tonę) niż za te, które operator sam odbiera sprzed naszych posesji czy z osiedli wielorodzinnych (750 zł zł tonę).
- To dotyczy także odpadów wielkogabarytowych przekazywane na PSZOK. Odbieramy je z zabudowy jednorodzinnej dwa razy w roku a wielorodzinnej - co miesiąc - i lepiej, żeby mieszkańcy wystawili przed bramę wersalkę niż zawieźli ją do PSZOK, bo to nas dużo więcej kosztuje - mówi Mirosław Wysocki, naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska w Urzędzie Miejskim.
Odpady z limitami
Dlatego gmina wprowadza limity odpadów oddawanych w PSZOK:
1. odpadów budowlanych i rozbiórkowych będziemy mogli oddać do 2 tony rocznie na gospodarstwo domowe (dotychczas była to 1 tona na osobę)
2. opon - będziemy mogli oddać 4 sztuki opon z samochodów osobowych o dopuszczalnej masie do 3,5 tony rocznie na gospodarstwo domowe (do tej pory były to 4 sztuki na osobę rocznie)
3. bioodpadów będziemy mogli oddać do 500 kg na gospodarstwo domowe rocznie (dotychczas nie było limitu).
4. odpadów wielkogabarytowych będziemy mogli oddać do 500 kg na gospodarstwo domowe rocznie (dotychczas nie było limitu).
Jeśli chodzi o nową frakcję odpadów - odzież - gmina zapewnia ich odbiór w pojemnikach na terenie gminy oraz na terenie PSZOK (bez limitu).
Odpady pobudowlane, remontowe i wielkogabarytowe właściciele nieruchomości mogą przekazać do PSZOK po uzyskaniu dokumentu potwierdzającego uprawnienie do przekazania odpadów, wydawanego przez burmistrza. Dokument potwierdzający uprawnienie do przekazania odpadów wydawany jest na wniosek, jednorazowo na okres nie dłuższy niż miesiąc.
- Ktoś powie, że to radykalne posunięcie, ale nikt co roku opon nie wyrzuca - uważa Mirosław Wysocki. - Poza tym w ościennych gminach obowiązują limity.
Konieczność takiej zmiany poparli radni.
- Do tej pory brakowało raportów szczegółowych z PSZOK dotyczących ilości odebrancyh opon, bo wszystko było wpisywane jako "gabaryty". Ciężko to było skontrolować, a chodzi o to, by wyeliminować potencjalne nadużycia - mówi radny Artur Brzeziński.
Bioodpady po nowemu
Istotne są zmiany dotyczące bioodpadów.
- Chcemy zachęcić mieszkańców do tworzenia przydomowych kompostowników i segregowania bioodpadów - mówi Mirosław Wysocki. - Dotychczas każdy, kto korzystał z ulgi za kompostownik, nie mógł korzystać z PSZOK a bioodpady nie były odbierane z posesji przez operatora. A nie wszystkie bioodpady nadają się do kompostowania. Zgodnie z oczekiwaniem mieszkańców, w nowym regulaminie nastąpi zmiana w zakresie pozbywania się bioodpadów przez osoby, które mają kompostowniki tak, by można było bioodpady oddawać na PSZOK jak również oddać odpady niepodlegające kompostowaniu operatorowi systemu.
Zgodnie z nowymi przepisami właściciele nieruchomości mogą przekazać do odbioru sprzed posesji lub do PSZOK bioodpady, których kompostowanie w przydomowym kompostowniku jest znacznie utrudnione np. gałęzie drzew lub krzewów. Bioodpady te należy umieścić w workach przeznaczonych do ich odbioru nie wcześniej niż 24 godziny przed terminem odbioru. Worek zawierający bioodpady nie może przekraczać wagi 20 kg. Bioodpady w postaci gałęzi drzew i krzewów muszą być przygotowane do odbioru w sposób umożliwiający ich łatwy załadunek do pojazdu odbierającego odpady, to jest powiązane w pakiety o długości nie większej niż 1 m i wadze nie większej niż 20 kg.
Na 20 kg określono także maksymalną masę jednego worka z innymi odpadami przygotowanymi do odbioru. Mieszkańcy nadal będą otrzymywać po jednym worku na każdą z oddawanych frakcji odpadów.
Zarządcy muszą zabezpieczyć
Nowe obostrzenie wprowadzono dla zarządców nieruchomości wielorodzinnych. Tak jak dotychczas gmina wyposaży nieruchomości wielorodzinne w pojemniki do gromadzenia odpadów z podziałem na odbierane frakcje, ale miejsce usytuowania tych pojemników wskazuje zarządca lub właściciel nieruchomości wielolokalowej. On odpowiada za utrzymanie czystości wokół pojemników. Zarządca lub właściciel nieruchomości wielolokalowej odpowiada także za zabezpieczenie pojemników przed dostępem osób trzecich.
- Chcemy zdyscyplinować zarządców w zakresie wyznaczenia miejsc składowania odpadów komunalnych i zabezpieczenia ich przed dostępem osób trzecich. Idealnie byłoby, gdyby spółdzielnie zbudowały altany z systemem monitoringu, otwierane np. na chip - uważa naczelnik Mirosław Wysocki.
Przepisy uchwalone przez Radę Miejską określają szczegółowo harmonogram i częstotliwość odbioru odpadów, wymogi dotyczące sposobu ich segragacji, rodzaju pojemników i worków, w których należy gromadzić odpady, zasady funkcjonownaia PSZOK. Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią regulaminu.