Projekt 46. Zespół Mazowsze odwiedza gminę Somianka
Projekt zakłada się organizację koncertu chóru i orkiestry w hali gimnastycznej na terenie gminy Somianka, aby mieszkańcy mieli niepowtarzalną okazję do podziwiania artystów na żywo. Projekt zakłada też zorganizowanie stoisk wystawienniczych Kół Gospodyń Wiejskich z gminy Somianka, które będą promować region Puszczy Białej. Termin realizacji wydarzenia uzależniony będzie od dostępności zespołu (maj - listopad).
- Jest to dla nas prestiżowe wydarzenie gościć Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca Mazowsze w naszej gminie. Nie będziemy ukrywać, nie stać nas, abyśmy sami zorganizowali tak wielki koncert. Mamy o co walczyć - zachęcają do głosowania władze gminy Somianka.
Planowany koszt: 240 tys. zł
Projekt 250. Pełni zdrowia - Profilaktyczna Aktywność Fizyczna
Pełni zdrowia - PAF to cykliczne warsztaty popularyzujące ruch jako sposób na zachowanie zdrowia i przeciwdziałanie przyczynom pogarszającym dobrostan człowieka. Uwzględniają potrzeby ruchowe kobiet w ciąży w sferze inkontynencji, pomagają opiekunom dzieci w wieku szkolnym wdrażać dobre nawyki ruchowe, edukują osoby prowadzące siedzący tryb życia, promują trening powięziowy.
Planowany koszt: 89 tys. 954 zł
Projekt 306. Kto Ty jesteś? Polak mały!
To projekt edukacyjny, którego celem jest przedstawienie najważniejszych wydarzeń z historii Polski dzieciom i młodzieży z gminnnny Zabrodzie poprzez organizację dwóch wycieczek do muzeów w Warszawie, m.in.: Muzeum Powstania Warszawskiego, Zamek Królewski, Muzeum Żydów Polskich, budynek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt połączony z elementami wypoczynku wakacyjnego - seans filmowy (patriotyczny) oraz kręgle.
Planowany koszt: 35 tys. zł
Projekt 376. Wycieczki edukacyjne po Mazowszu - odkryj swój region
Projekt realizowany przez Stowarzyszenia "Uważne dzieci" z Poręby". Po okresie pandemicznym wiele osób, szczególnie dzieci i seniorzy, musiało poradzić sobie z ograniczeniami utrudniającymi normalne funkcjonowanie w społeczeństwie i nie wszystkim do końca oraz skutecznie się to udało. Są to dzieci, które są odizolowane od rówieśników, oraz starsze, mniej niezależne osoby, dla których nowa rzeczywistość stanowi pewne utrudnienie w funkcjonowaniu. Organizacja wycieczek pomogłaby m.in. w zapobieganiu poczuciu samotności, w odizolowaniu, wzmocnieniu więzi między uczestnikami, prazy zespołowej, wspólnej wymianie doświadczeń, poznawaniu nowych rzeczy oraz lokalnego środowiska, zmniejszeniu bariery komunikacyjnej, poprawie zdrowia psychicznego oraz zapobieganiu poczuciu samotności. Jednocześnie bardzo ważnym powodem dla którego chcemy zrealizować ten projekt jest wyciągnięcie mieszkańców z domów, danie im poczucie bezpieczeństwa oraz budowanie w nich wewnętrznych wartości i pewności siebie w działaniu.
Planowane wycieczki m.in. do Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu, Płocka, Żelazowej Woli szlakiem Fryderyka Chopina, Muzeum Powstania Warszawskiego oraz kompleksu umocnień Twierdzy Modlin czy Cenntrum Nauki Kopernik.
Planowany koszt: 160 tys. zł
Projekt 476. Pikniki ekologiczne dla mieszkańców gminy Długosiodło
Projekt powstał z myślą o poszerzaniu wiedzy ekologicznej dzieci, młodzieży oraz dorosłych ze szczególnym uwzględnieniem segregacji odpadów oraz gospodarki odpadów w obiegu zamkniętym. W ramach projektu będą realizowane następujące działania:
1) Organizacja siedmiu plenerowych pikników ekologicznych dla dzieci i młodzieży w gminnych placówkach oświatowych
2) Organizacja rękodzielniczych warsztatów edukacyjno-ekologicznych w szkołach i przedszkolach w okresie ferii i wakacji
3) Organizacja leśnych biegów terenowych oraz zawodów kolarskich dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Wydarzenie promujące zdrowy tryb życia oraz walory przyrodnicze Puszczy Białej
Pikniki ekologiczne prowadzone będą przez wykwalifikowaną kadrę edukatorów-przyrodników. Piknik ekologiczny będzie stanowił program ekologiczno-rozrywkowy, gdzie w formie warsztatów rękodzielniczo-artystycznych, prelekcji, konkursów, gier i zabaw przekazywana będzie wiedza ekologiczna. Wartością dodaną realizowanego projektu jest oddziaływanie na świadomość mieszkańców gminy, zarówno dorosłych jak i dzieci oraz młodzieżna temat stanu lokalnego środowiska, w szczególności utrzymania pięknych terenów Puszczy Białej. Projekt zakłada też organizację warsztatów i prelekcji ekologicznych w Gminnym Ośrodku Kultury w czasie ferii i wakacji. Warsztaty ekologiczne dla około 500 osób. Trzeci element projektu to organizacja biegów terenowych oraz zawodów kolarskich na różnych dystansach w celu propagowania zdrowego trybu życia w otoczeniu pięknych lasów Puszczy Białej.
Planowany koszt: 85 tys. zł.
Projekt 502. Laboratorium edukacyjne STEAM dla uczniów Zespołu Szkół nr 3 w Wyszkowie
Laboratorium Edukacyjne STEAM to nowoczesna, interdyscyplinarna przestrzeń dydaktyczna, z której korzystają wszyscy na dodatkowych zajęciach - uczniowie i nauczyciele różnych przedmiotów. To miejsce, gdzie nauka przedmiotów ścisłych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki przenika się i uzupełnia, a uczniowie uczą się poprzez praktykę i projekty. Inwestycja w takie laboratorium to inwestycja w przyszłość placówki edukacyjnej: wspiera rozwój kluczowych kompetencji u młodzieży, podnosi jakość nauczania i motywację oraz umacnia wizerunek placówki jako nowatorskiej i przygotowującej do wyzwań XXI wieku. Co ważne, Laboratorium oferuje przede wszystkim program szkoleń i platformę edukacyjną dla nauczycieli, dzięki czemu kadra pedagogiczna zyskuje umiejętności niezbędne do wykorzystania pełni możliwości tej przestrzeni i uatrakcyjnia przekazywaną wiedzę a tym samym podnosi ocenę pracy nauczycieli wśród młodzieży. Liczne badania potwierdzają, że metoda STEAM rozwija u młodych ludzi zdolności takie jak kreatywne myślenie, rozwiązywanie problemów, krytyczna analiza, współpraca w zespole i adaptacja do nowych sytuacji. Są to umiejętności uznawane za kompetencje przyszłości, cenione na rynku pracy we wszystkich sektorach gospodarki. Jednym z zauważalnych efektów wdrożenia STEAM jest większe zaangażowanie uczniów w naukę. Uczniowie, realizując projekty, mogą badać zagadnienia zgodne ze swoimi zainteresowaniami i pasjami, co przekłada się na ich motywację i lepsze wyniki w nauce oraz spowoduje większe zainteresowanie nowoczesnymi zawodami inżynieryjnymi i technicznymi.
Laboratorium STEAM pozwala nauczycielom prowadzić innowacyjne lekcje, łącząc teorię z praktyką i wykorzystując pracę projektową z udziałem nowoczesnych technologii. Inwestycja w Laboratorium STEAM to także inwestycja w rozwój nauczycieli. Otrzymują oni dostęp do szkoleń i specjalnych platform edukacyjnych, dzięki którym mogą podnosić swoje kompetencje i uczyć się, jak efektywnie korzystać z nowych narzędzi.
W skład Laboratorium STEAM wejdą:
1. Modułowe zestawy edukacyjne do robotyki i programowania, pozwalające uczniom budować i programować własne roboty oraz układy elektroniczne.
2. Stanowisko VR czyli wirtualnej rzeczywistości - google VR umożliwiające odbywanie wirtualnych wycieczek i eksperymentów, np. symulacje fizyczne czy treningi z zakresu bezpieczeństwa.
3. Mobilna pracownia komputerowa - zestaw przenośnych komputerów/laptopów z odpowiednim oprogramowaniem do programowania, projektowania 3D, analiz danych i innych zadań STEAM. Uczniowie mogą na nich kodować roboty, tworzyć animacje, przeprowadzać symulacje czy obliczenia. Laptopy połączone z interaktywnym monitorem umożliwiają także pracę zespołową i prezentację wyników na forum klasy. Interaktywne monitory, systemy wideokonferencyjne, wyświetlacze pozwolą prowadzić wideolekcje z ekspertami z zewnątrz lub pokazy doświadczeń w trybie online. Nauczyciel może prezentować na nim modele 3D, wizualizacje czy filmy dydaktyczne, a uczniowie – wyświetlać rezultaty swoich projektów i dzielić się nimi z grupą lub innymi szkołami.
4. Warsztat - wydzielona strefa do samodzielnego tworzenia prototypów (“do it yourself” tj. zrób to sam) - wyposażona np. w skaner 3D (wprowadzenie rzeczywistych obiektów do świata cyfrowego), drukarki 3D (tworzenie fizycznych modeli zaprojektowanych przez uczniów), długopisy 3D (do ręcznego tworzenia konstrukcji), oraz narzędzia (np. zestawy śrubokrętów, lutownice, materiały typu filamenty, tworzywa, itp.).
5. Przygotowanie i trening nauczycieli przez edukatorów, którzy pokażą możliwości sprzętu i oprogramowania a także przeprowadzą lekcje pokazowe wraz z nauczycielami
W efekcie uruchomienia Laboratorium STEAM będzie to najnowocześniejsza pracownia na Mazowszu stawiana jako wzór dla innych.
Planowany koszt: 1 mln 195 tys. zł
Projekt 513. Przystanek Relacje 5.0 - Ostrołęka
Projekt, z którego korzystać będą m.in. zuchy i harcerze Hufca ZHP Rój Promienistych w Wyszkowie. Zakłada on organizację cyklicznych zajęć dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Jego celem jest rozwój kompetencji społecznych, budowanie relacji rówieśniczych oraz wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa. Ważnym elementem jest także edukacja w zakresie higieny cyfrowej, obejmująca świadome korzystanie z technologii, przeciwdziałanie uzależnieniu od internetu oraz ochronę przed zagrożeniami online. Program jest otwarty i dostępny dla wszystkich, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Działania w ramach projektu
✅ Cykliczne warsztaty i zajęcia - spotkania w małych grupach, oparte na metodach aktywizujących (planowane 200 godzin warsztatów, 600 godzin zajęć, 600 uczestników)
✅ Praca w zespołach rówieśniczych - uczestnicy planują aktywności i wybierają liderów (planowane 30 grup rówieśniczych, po jednym liderze na grupę)
✅ Zajęcia terenowe i edukacyjne - wycieczki, wyjazdy integracyjne, aktywności na świeżym powietrzu (planowanych 15 wycieczek i wyjazdów dla ok. 300 osób)
✅ Szkolenia i warsztaty tematyczne - rozwój umiejętności społecznych, obronności i reagowania na kryzysy - ujęte w ramach 200 godzin warsztatów (część dedykowana tematyce reagowania kryzysowego i umiejętności społecznych - ok. 80 godzin, liczba uczestników ok. 200 osób)
✅ Wsparcie lokalnych liderów i ekspertów - zajęcia prowadzone przez wychowawców i specjalistów. Liczba specjalistów zaangażowanych ok. 20 osób (psychologowie, pedagodzy, trenerzy, instruktorzy, wychowawcy), zawarte w 600 godzinach zajęć i 400 godzinach warsztatów - ok. 400 godzin będzie prowadzonych przez ekspertów)
✅ Otwartą rekrutację - udział dostępny dla osób z różnych środowisk, także z niepełnosprawnościami (otwarty nabór poprzez formularze online, kontakt ze szkołami, ośrodkami wsparcia itp. Zasada dostępności: dostosowanie przestrzeni, wsparcie asystenta). Projekt wzmacnia więzi społeczne i tworzy przestrzeń do rozwoju, pomagając młodzieży z Mazowsza lepiej radzić sobie z wyzwaniami współczesnego świata.
- Te projekty to szeroki uśmiech zucha czy harcerza, zdobywającego nowe doświadczenia i umiejętności. To rozwijanie pasji, nauka odpowiedzialności i pracy zespołowej. To wychowanie przez przygodę: kontakt z naturą, wyjazdy, gry terenowe i wyzwania uczące radzenia sobie w różnych sytuacjach - zachęca do głosowania komenda Hufca ZHP w Wyszkowie.
Planowany koszt: 220 tys. zł
Jak głosować?
1. Wejdź na stronę bom.mazovia.pl i kliknij przycisk „głosuj online”.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami i uzupełnij swoje dane.
3. Wybierz 1 projekt z puli ogólnowojewódzkiej i 1 projekt z puli podregionalnej (np. ostrołęckiej).
4. Otrzymasz kod weryfikacyjny w SMS - wpisz go we wskazane pole i zagłosuj! Gotowe!
Każdy mieszkaniec może zagłosować tylko jeden raz maksymalnie na dwa projekty: na jeden projekt z puli ogólnowojewódzkiej i jeden projekt z puli podregionalnej. Podczas głosowania poprosimy o wpisanie imienia, nazwiska, miejsca zamieszkania (ograniczonego do nazwy miejscowości i powiatu) oraz numeru telefonu komórkowego, na który będzie wysłany sms z kodem weryfikacyjnym.
5. Głosowanie trwa do 7 września, a ogłoszenie wyników nastąpi do 19 września.
6. Jeden numer telefonu może posłużyć do głosowania dla maksymalnie trzech osób.
7. Głosowanie jest bezpłatne.
LINK do wszystkich projektów z subregionu ostrołęckiego.