Jak informuje Powiat Wyszkowski, inwestycja obejmowała gruntowną modernizację na odcinku ponad 1,5 km (od węzła z trasą S-8 do przejazdu kolejowego w Mostówce i skrętu w kierunku Zabrodzia). Stara, zniszczona nawierzchnia została zdemontowana, a w jej miejsce pojawiła się zupełnie nowa infrastruktura. Jezdnia została poszerzona do 6 metrów, a wzdłuż niej wybudowano bezpieczną ścieżkę pieszo-rowerową. Zmodernizowany odcinek łączy gminę Zabrodzie z trasą S8, dla mieszkańców gminy i okolic stanowi główne połączenie z Wyszkowem i Warszawą.
- Każdego dnia drogą poruszają się setki aut, rowerzyści i piesi - ta inwestycja zdecydowanie poprawiła bezpieczeństwo - podkreślają urzędnicy.
Budowa drogi kosztowała ponad 6 mln 600 tys. zł, z czego 4 mln 733 tys. 901 zł stanowiło dofinansowanie otrzymane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg 2022. Wkład własny powiatu wyniósł 1 mln 234 tys. zł (w tym wykupy gruntów) a kwotę 634 tys. zł w ramach pomocy finansowej przekazała gmina Zabrodzie.
Aby droga mogła powstać w zaprojektowanym zakresie, niestety konieczna była wycinka sporej połaci lasu - 8569 m2. Według wskaźników dla tego typu lasu wycince uległo prawie 7300 drzew. Zadrzewienia stanowiły głównie brzozy brodawkowatr i sosny pospolite o wysokości od 5 do 12 metrów. Część rosła na prywatnych gruntach, które powiat bajpierw musiał wykupić. W kosztach całej inwestycji karczowanie, wycinka, wywiezienie drzewa stanowiły kwotę 147 tys. zł brutto. Wycięte drzewa (541 m2) przejął do swojej dyspozycji wykonawca.
- Jeśli chcemy budować ścieżki rowerowe czy pieszo-rowerowe w pasie drogi, to musimy wycinać drzewa. Tutaj priorytetem była ścieżka - mówi Marek Markowski, naczelnik wydziału drogownictwa Starostwa Powiatowego w Wyszkowie.
Fot. Powiat Wyszkowski