Pandemia wprowadziła szereg obostrzeń w zakresie funkcjonowania obywateli i znacząco wpłynęła na zasady prowadzenia usług komunalnych. Pomimo nowych formalnych regulacji i problemów związanych z zapewnieniem ochrony pracownikom podczas ich pracy, firma MPK Pure Home nie zmieniła harmonogramów odbioru odpadów. Każdego dnia kilkanaście specjalistycznych samochodów obiera je od mieszkańców Wyszkowa, gmin powiatu wyszkowskiego i ostrołęckiego i w Mińsku Mazowieckim. W samym tylko Wyszkowie i gminach powiatu wyszkowskiego jest to aż 360 kursów w miesiącu (72 kursy każdego tygodnia).
- Codziennie ponad stu naszych pracowników odbiera odpady od mieszkańców. Za każdym razem muszą być oni odpowiednio zabezpieczeni, aby nie zostali zarażeni w kontakcie z innymi osobami i różnymi rodzajami odpadów. Dla nas, ale i całej branży zajmującej się odbiorem odpadów, pandemia była swoistą rewolucją organizacyjną i logistyczną. Jako firma, funkcjonujemy w obrębie trzech dużych oddziałów. Generowane są w nich nieprzerwanie różnego rodzaju odpady i każdy przestój lub zakłócenie w planie odbioru rodzić może poważne komplikacje dla lokalnych społeczności. Chcieliśmy tego uniknąć. Wdrożony przez nas w całej strukturze nowy system działania firmy sprawdził się, dzięki czemu wszystkie odpady były i są odbierane zgodnie z planem - mówi Iwona Chodupska, dyrektor operacyjny w MPK Pure Home sp. z o.o.
Dla władz gmin kluczową sprawą jest zachowanie częstotliwości odbioru odpadów, szczególnie w okresie pandemii. Jest to trudne zadanie dla służb komunalnych, gdyż w związku z dostosowaniem się do nowych regulacji, przygotowanie ekip do bezpiecznej pracy trwa dłużej. Dłużej trwa także sam odbiór odpadów, ponieważ pracownikom trudniej pracuje się w maseczkach lub przyłbicach, a dodatkowo muszą bardziej uważać na zasady kontaktu z odpadami, by unikać zagrożeń. Ze względów bezpieczeństwa, pracownicy mają też zakaz kontaktowania się z mieszkańcami podczas pracy przy zbiórce odpadów. Harmonogramy odbioru ustalane są dla danej gminy na cały rok (np. wielkogabarytowe odpady zbierane są co 6 miesięcy) lub na cały kontrakt. Ewentualne zmiany w systemie odbioru odpadów są możliwe w sytuacji, gdyby wydarzyło się coś nagłego. Jednak firma odbierająca musi wprowadzać je w porozumieniu z gminą, tak by zachowana została ciągłość odbioru. Dlatego tak ważna jest sprawność organizacyjna i operacyjna, gwarantująca nieprzerwane świadczenie usług.
- Dzięki szybkiej reakcji na pojawiające się zapowiedzi pandemii, zadbaliśmy o ograniczenie ryzyka w maksymalnym stopniu – w obszarach, które były od nas zależne. Pracownicy otrzymali maseczki, rękawiczki i płyny do dezynfekcji. Wprowadziliśmy rygorystyczne zasady poruszania się w miejscu pracy i dostępu do firmy. Samochody po zakończeniu pracy są dezynfekowane, aby osoby bezpośrednio związane z odbiorem odpadów nie były narażone na bezpośrednie zagrożenia. Wstrzymane zostały tzw. poranne odprawy wszystkich pracowników. Obecnie pracownicy przychodzą do pracy sukcesywnie i sukcesywnie podejmują swoje obowiązki, w tym wyjeżdżają w teren - podkreśla Iwona Chodupska.
Firma MPK Pure Home musiała też dostosować się do nowych wyzwań wynikających z pandemii w zakresie postępowania z nowym rodzajem odpadów. W kontenerach i pojemnikach w gminach pojawiło się coraz więcej tzw. odpadów związanych z ochroną przed pandemią, takich jak maseczki, przyłbice, folie ochronne, rękawiczki ochronne. Zgodnie z wytycznymi Ministra Klimatu wszystkie odpady muszą być zbierane z zachowaniem wszelkich środków ostrożności, a następnie przekazywane do odpowiednich instalacji. Takie odpady, zgodnie z obowiązującymi przepisami, są przechowywane w oddzielnym kontenerze przez 9 dni. Dopiero potem mogą być przekazane do odpowiednich instalacji, gdzie zostają zutylizowane.
Źródło: MPK Pure Home