W piątek, 17 kwietnia, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Wyszkowie wystąpił z apelem o telefoniczne zgłaszanie się osób, które 11 kwietnia (Wielka Sobota) w godz. 11.30 - 13.30 robiły zakupy w sklepie Lidl w Wyszkowie. Jak się dowiedzieliśmy, wśród klientów była osoba, u której kilka dni później (w nocy z 16 na 17 kwietnia) potwierdzono obecność koronawirusa. Odzew na apel Sanepidu był duży.
- Zgłoszenia odbieraliśmy przez kilka dni. Łącznie zgłoszonych zostało 108 osób, z czego z terenu powiatu wyszkowskiego 94 i 14 z powiatów sąsiednich - informuje Beata Kiliańczyk-Szawłowska, dyrektor Sanepidu w Wyszkowie.
Wszystkie 94 osoby z powiatu wyszkowskiego zostały decyzją Sanepidu objęte kwarantanną domową. Do badań pod kątem obecności koronawirusa Sanepid wytypował 39 z nich, pozostałe 55 to członkowie ich rodzin.
- Do badań typowane są osoby z pierwszego kontaktu, u których jest największe prawdopodobieństwo, że mogły mieć kontakt z zarażonym - wyjaśnia Beata Kiliańczyk-Szawłowska.
Osoby te oczekują w kwarantannie na wyniki testów. Są wśród nich zarówno klienci, jak i personel sklepu, który tego dnia był w pracy. Wymazy, podobnie jak w innych takich przypadkach, pobrali lub pobiorą od nich tzw. "próbkobiorcy", czyli przedstawiciele wyspecjalizowanych firm, które mają w tym zakresie podpisaną umowę z wojewodą mazowieckim.
Dane pozostałych 14 osób spoza powiatu wyszkowskiego zostały przekazane do innych Powiatowych inspektorów Sanitarnych celem nałożenia decyzji o kwarantannie i wyznaczeniu osób do badań zgodnie z właściwością terytorialną - dodaje dyrektor wyszkowskiego Sanepidu.
Kierownictwo sklepu Lidl w Wyszkowie zapewnia, że niezwłocznie po powzięciu informacji przeprowadziło pełną dezynfekcję obiektu, włącznie z częścią magazynową i przysklepowym parkingiem. Dezynfekcja prowadzona była zresztą w sklepie także przed 11 kwietnia.
- Jako społecznie odpowiedzialna firma każdego dnia pracujemy nad tym, aby zapewnić Państwu bezpieczne i komfortowe zakupy w sklepach Lidl na terenie całej Polski. Na bieżąco obserwujemy rozwój wydarzeń oraz reagujemy w zależności od pojawiających się okoliczności. W Lidlu możecie Państwo zawsze dokonywać bezpiecznych zakupów. Odnosząc się do informacji o wizycie w naszym sklepie w Wyszkowie klienta z podejrzeniem SARS-CoV-2, zapewniamy, że natychmiast podjęliśmy działania. W trosce o bezpieczeństwo i komfort naszych klientów oraz pracowników, niezwłocznie została przeprowadzona dezynfekcja całego sklepu Lidl, w tym biura sklepowego, pomieszczeń socjalnych, szatni, toalet i zaplecza magazynowego. Podjęte działanie wynikało z własnej inicjatywy naszej firmy, w porozumieniu z kierownictwem Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Wyszkowie - informuje Lidl Polska. - Jednocześnie zaznaczamy, że podjęliśmy wiele działań zwiększających ochronę pracowników i klientów. Wszyscy nasi pracownicy sklepów zostali wyposażeni w przyłbice ochronne, czyli maski chroniące jednocześnie jamę ustną, nos i oczy. W obiektach Lidl Polska zostały zamontowane specjalne ekrany ochronne wykonane z plexi przy stanowiskach kasowych, a na podłogach wyznaczone bezpieczne odległości między osobami stojącymi w kolejce. Przy taśmie w strefie wypakowywania zakupów przy kasach fiskalnych („strefa X") powinna przebywać wyłącznie jedna osoba, a pozostali klienci stojący w kolejce powinni pamiętać o zachowaniu 2 metrów odległości między sobą. Rozpoczęliśmy także montaż stacji do dezynfekcji dłoni, które już funkcjonują w części sklepów Lidl. Zachęcamy również do płatności bezgotówkowych - przy pomocy kart bankowych czy telefonu komórkowego, jak również funkcjonalności Lidl Pay, która umożliwia płatność mobilną poprzez aplikację zakupową Lidl Plus. Na bieżąco emitujemy również komunikaty przypominające zalecenia Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego dotyczące m.in. prawidłowego mycia rąk czy stosowania zasad ochrony podczas kichania czy kaszlu.
Fot. Lidl Wyszków