Aby zapoznać się z działaniem robota, na początku trzeba było go skalibrować - czujniki Ozobota są bardzo wrażliwe na otaczające światło do tego stopnia, że gdy zmienia się rodzaj papieru lub położenie np. jest bliżej okna, wpływa na to, co Ozobot widzi pod sobą. Aby zaznajomić Ozobota z jego nowym otoczeniem, należy go za każdym razem skalibrować. Uczestnicy warsztatów mogli zgłębiać tajniki programowania Ozobotów z użyciem jedynie kredek lub flamastrów. Ozobot został zaprogramowany przy pomocy kolorowych kodów graficznych, robot wykonywał konkretne polecenia jazdy po liniach, dzieci rysowały rozmaite labirynty, które dostarczyły wiele zabawy i radości, mały robocik poruszał się w taki sposób, jak dzieci go zaprogramowały, migał kolorowymi światełkami. Co ważne Ozobot nie wyczuwa koloru białego, znane jemu kolory to czarny, zielony, niebieski i czerwony. Do rysowania kodów i wyznaczania tras wykorzystano również tablet, przygotowane były także specjalne trasy ułożone z puzzli. Spotkaniu towarzyszyła świetna zabawa, Ozobot sprawił wiele frajdy. Zajęcie poprowadziła Paulina Piątek - edukator.
Ozobot to malutki, inteligentny robot, który poprzez rysowanie uczy dzieci programowania. Jest on jednym z najmniejszych na świecie programowalnych robotów o wymiarach około 2,5 cm wysokości i średnicy, silnik Ozobota jest napędzany malutką baterią, ładowaną przez kabel USB podłączony do komputera, czas aktywności naładowanego Ozbota wynosi 90 min. Z pozoru mały rozmiar mieści w sobie ogromne możliwości, jest to wspaniałe narzędzie do nauki podstaw programowania oraz zabawy. Otwiera dzieciom drzwi do świata informatyki i edukacji STEAM (science, technology, engineering, art, maths). Uczy poprzez zabawę i doświadczenie, rozwija myślenie logiczne i algorytmiczne. Za pomocą kolorowych kodów, na kartce papieru lub kolorowych bloczków w programie OzoBlockly (na tablecie), dzieci programują zadania, które wykonuje robot. Dzieci mogą zakodować sposób się i efekty świetlne. Wystarczy przeglądarka internetowa czy kolorowe mazaki dzieci uczą się nie tylko umiejętności programowania, ale także rozwijają myślenie komputacyjne, swoją kreatywność czy umiejętność współpracy w grupie. Z powodzeniem może być wykorzystywany na zajęciach przyrodniczych, matematycznych, artystycznych i innych.